Frågor och svar

Här har vi samlat dom vanligaste frågorna och svaren om RakExperten.

I påfyllnadspaketet för kvinna kommer det som standard 8 rakblad var tredje månad. I påfyllnadspaketet för man kommer det som standard 12 rakblad var tredje månad. Du kan enkelt ändra intervall om du vill ha rakbladen oftare eller mer sällan. Allra snabbast och enklast ändrar du intervall genom att logga in på Mina Sidor.

Klicka på länken "Första gången" under Mina Sidor i menyn. Första gången loggar du med ditt kundnummer som du hittar på din faktura. Du anger din e-postadress och det lösenord du önskar.

Ja, självklart kan du ändra till ett eget lösenord. Första gången du loggar in trycker du på "Första gången" och där fyller du först in ditt kundnummer som står på din faktura och sen din e-pstadress och det lösenord du önskar.

Om du sedan vill ändra ditt lösenord loggar du in på Mina Sidor och klickar sedan på "Mina uppgifter". Där kan du ändra lösenord. Glöm inte att klicka på "Bekräfta" längst ner.

Klicka på länken "Jag har glömt mitt lösenord" under Mina Sidor i menyn. Uppge din registrerade mailadress så mailar vi ett nytt lösenord till dig.

Har du bytt e-postadress och vill ha ett nytt lösenord, ber vi dig maila  så hjälper vi dig.

Under Mina Sidor kan du:

    • Ändra intervall på din prenumeration
    • Säga upp din prenumeration
    • Ändra e-post, lösenord, namn, adress och telefonnummer

Du hittar även ditt kundnummer under Mina Sidor.

Ja, du kan ändra din e-postadress. Logga in på Mina Sidor och klickar sedan på "Mina uppgifter". Där kan du ändra din e-postadress. Glöm inte att klicka på "Bekräfta", längst ner.

Ja, du kan ändra din adress. Logga in på Mina Sidor och klickar sedan på "Mina uppgifter". Där kan du ändra din adress. Glöm inte att klicka på "Bekräfta", längst ner.

Din nästa leverans beror på vilket intervall du har valt på din prenumeration. Du kan se datumet då vi skickar dina rakblad till dig under Mina Sidor. Vanligtvis får du leveransen direkt hem i din brevlåda 1-4 dagar efter det att vi skickat varorna till dig.

Du kan enkelt ändra intervall på din prenumeration av rakblad under Mina Sidor. Välj om du vill ha dina rakblad varannan, var tredje, var fjärde eller var femte månad. Gör ändringen senast 14 dagar innan vi skickar påfyllnadspaketet med rakblad till dig. Datumet då vi skickar påfyllnadspaketet hittar du under Mina Sidor.

Du avslutar din prenumeration genom att meddela Kundtjänst. Allra snabbast och enklast hanterar du din prenumeration under Mina Sidor. Säger du upp via Mina Sidor sker uppsägningen direkt och du får en bekräftelse via e-post.

Välkomstpaket: Meddela oss senast 14 dagar efter du tagit emot välkomstpaketet om du vill avsluta din prenumeration av rakblad.

Påfyllnadspaket: Meddela oss senast 14 dagar innan vi skickar påfyllnadspaketet med rakblad till dig. Datumet då påfyllnadspaketet skickas hittar du under Mina Sidor.

Om du mot förmodan inte fått din leverans ber vi dig kontakta vår Kundtjänst via e-post . Uppge ditt kundnummer och beskriv ditt ärende. Har du inget kundnummer uppge dina kontaktuppgifter så vi kan hitta din beställning (fullständigt namn och adress).

Har du fått fel leverans eller ett skadat paket ber vi dig kontakta vår Kundtjänst snarast möjligt. Du når dem via e-post . Uppge ditt kundnummer samt prenumerationsnummer och beskriv ditt ärende. För personlig service ring 031-758 61 70. Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00.

Du kan enkelt och snabbt administrera din prenumeration under Mina Sidor. Där kan du ändra dina uppgifter, intervall eller säga upp din prenumeration. Har du andra frågor ber vi dig kontakta Kundtjänst på e-post Är du befintlig kund uppge ärende, kundnummer, samt prenumerationsnummer om du har flera olika prenumerationer. Dessa hittar du på fakturan. Har du inget kundnummer och vill fråga om en beställning uppge ditt namn och adress. Det går också bra att ringa Kundtjänst för personlig service. Telefonnummer 031-758 61 70. Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00.

Eftersom män vanligtvis rakar sig oftare så har vi valt att lägga med fyra extrablad i påfyllningspaketet för man. Det följer även med en nästrimmer i välkomstpaketet för man. Om du som kvinna vill ha fler blad går det att ändra intervall så du får 8 blad varannan månad.

Vi har inga mellanhänder och beställer våra kvalitetsrakblad direkt från de största fabrikerna i världen.

Hur ofta du behöver byta rakblad är olika från person till person och beror naturligtvis på hur ofta man rakar sig och hur grova hårväxten är.

Som en tumregel håller ett blad för 5-10 rakningar. Rakar du dig varje dag rekommenderar vi därför att man byter blad en gång i veckan.

Byt alltid ut ditt rakblad om du märker att ditt rakblad börjar bli slött eller du upplever obehag vid rakning.

Tillsammans med leverans av dina rakblad får du en faktura som du betalar inom 14 dagar. Vi tar inte ut någon fakturaavgift.

Har du frågor kring din faktura ber vi dig vända dig till arvato Finance AB på 0200-388 388.

Välkomstpaket: När du tagit emot välkomstpaketet har du 14 dagars ångerrätt och ska inom denna period även lämna besked till Kundtjänst om att du vill avsluta din prenumeration av rakblad. Enklast och snabbast gör du detta genom att logga in under Mina Sidor. Av hygienskäl måste den förseglade innerförpackningen vara obruten om du väljer att returnera ditt välkomstpaket. 

Har du redan betalat in den medföljande fakturan, återbetalar vi beloppet till dig via ditt konto inom 14 dagar.

Påfyllnadspaket: För påfyllnadspaketen kan du inte ångra ditt köp när du väl har fått hem det. Vill du avsluta din prenumeration med rakblad meddelar du Kundtjänst senast 14 dagar innan vi skickar nästa påfyllnadspaketet med rakblad till dig. Datumet då vi skickar påfyllnadspaketet hittar du under Mina Sidor, där du också enkelt kan säga upp din prenumeration.

Är det en reklamation se svar under frågan "Hur reklamerar jag?"

Vid ånger gäller:

VälkomstpaketNär du tagit emot välkomstpaketet har du 14 dagars ångerrätt och ska inom denna period även lämna besked till kundtjänst om du vill avsluta din prenumeration av rakblad. Enklast och snabbast gör du detta genom att logga in under Mina Sidor. Av hygienskäl måste den förseglade innerförpackningen vara obruten om du väljer att returnera. Ångerrätten gäller inte om varan är använd eller den förseglade innerförpackningen är bruten. Returadress: RakExperten, Box 12116, 402 42 Göteborg. Du som konsument står för returkostnaden och ansvarar för transportrisken. Varan skall skickas tillbaka inom 14 dagar från att ångerrätten utnyttjats. Har du redan betalat in den medföljande fakturan, återbetalar vi beloppet till dig via ditt konto inom 14 dagar från det att varan eller kopia på inlämningskvitto emottagits.

PåfyllnadspaketÅngerrätten gäller ej när du väl fått hem påfyllnadspaket. För uppsägning av prenumerationen se avsnittet Uppsägning.

Det kan bero på att du har en webbläsare som är för gammal. Mina Sidor stödjer dessvärre inte Internet Explorer 8 och äldre versioner. Du kan antingen installera en nyare version av Internet Explorer eller ladda ner t ex Mozilla Firefox alternativt Google Chrome. Du kan även kontakta Kundtjänst som kan hjälpa dig hantera dina prenumerationer. Du når dem via e-post . Uppge vad du vill ha hjälp med samt ditt kundnummer och prenumerationsnummer för vilket ärendet gäller. Dessa hittar du på Mina Sidor eller på din faktura. För personlig service ring 031-758 61 70. Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00.

Beroende på orsak kan vi ersätta den gamla med en ny, utan kostnad för dig. Kontakta vår Kundtjänst så hjälper de dig. Du når dem via e-post . Beskriv orsaken till varför du behöver en ny rakhyvel, trimmer eller trimmerdel samt ange ditt kundnummer och prenumerationsnummer för vilket ärendet gäller. Dessa hittar du på Mina Sidor eller på din faktura. För personlig service ring 031-758 61 70. Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00.

Påtala eventuella fel inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Om en vara är skadad eller på annat sätt felaktig, ersätter vi dig givetvis kostnadsfritt med en ny vara. Vid reklamation kontakta kundtjänst och invänta instruktion. Du når dem via e-post . Uppge ditt ärende samt ditt kundnummer och prenumerationsnummer. Dessa hittar du på Mina Sidor eller på din faktura. För personlig service ring 031-758 61 70. Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00.

Vi matchar regelbundet alla telefonnummer mot NIX-registret. Enligt lag får vi lov att spara ett telefonnummer i två månader innan vi gör nästa matchning. Det betyder att om du har nixat dig precis dagen efter att vi har gjort en matchning mot NIX-registret, kommer ditt nummer att finnas kvar i vårt register i max två månader. Ditt telefonnummer kommer automatiskt att tas bort vid nästa matchning mot NIX. Det kan alltså uppstå ett glapp på två månader beroende på vilken datum du har nixat dig.